گیاهان دارویی مورد علاقه زنبور عسل

با توجه به استفاده زنبورداران از منطقه کندوان به عنوان چراگاه ییلاقی، قسمت عمده شهد جمع آوری شده از گیاهان این منطقه به عسل قابل عرضه به بازار تبدیل می شود.
این مطالعه به منظور شناسایی گیاهان دارویی مورد استفاده زنبورعسل که قسمت عمده عسل تولیدی این منطقه از شهد این گیاهان تامین می شود، انجام گرفت.
با شناسایی گیاهان مورد استفاده زنبور عسل به خصوص گیاهان دارویی هر منطقه، می توان توصیه های لازم در خصوص زمان و مکان استقرار کلنی های زنبور عسل و استفاده از حداکثر پتانسیل چراگاه ها در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات کندو ارایه داد. به همین منظور گیاهان مورد استفاده زنبور عسل در شعاع ۳ کیلومتری زنبورستان ها مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفت.
نوع فعالیت زنبورعسل (جمع آوری شهد و گرده) یادداشت شد و جداسازی گیاهان دارویی منطقه با توجه به منابع علمی موجود و به کمک اهالی منطقه در طی دو سال صورت پذیرفت. از ۲۵۶ گونه گیاهی موجود در کندوان، فعالیت زنبورعسل بر روی ۹۸ گونه مربوط به ۶۶ جنس و ۲۲ تیره صورت می گیرد که از این تعداد ۵۰ گونه جزو گیاهان دارویی موجود در منطقه می باشد.
این گیاهان از تیره های مختلفی مانند  Lamiaceae ، Rosaceae ، Fabaceae ، Asteracea ، Apiaceae هستند. هستند. تعداد ۹ گونه از نظر شهد، ۱۸ گونه از نظر گرده و ۲۳ گونه از نظر جمع آوری شهد و گرده، مورد استفاده زنبور عسل قرار گرفتند.